Devínska
Nová Ves je okrajovou
mestskou časťou Bratislavy. Jej okolie je jedinečné mimoriadne vzácnou
prírodou – napr. svetoznáma paleontologická lokalita Sandberg,
národná prírodná rezervácia Devínska Kobyla, chránený areál alúvium Moravy.
Obecná samospráva v spolupráci s Istra-centrom -
centrom pre voľný čas a so
základnými a materskými školami usporadúva každoročne pri príležitosti Dňa Zeme týždeň
aktivít na spoznávanie a ochranu tejto vzácnej prírody a pri
príležitosti Vyčistíme Devínsku týždeň aktivít zameraných na odpady. Učitelia
sa na vyučovaní snažia prispôsobiť jeho obsah učeniu o prírode.
V rámci projektu sme pripravili dva týždne blokové
integrované vyučovanie podľa upraveného rozvrhu, zamerané na prírodu
a ochranu prírody a krajiny v regióne Devínska Nová Ves.
Integrované
projektové vyučovanie „ D e ň
Z e m e „
19.IV.2010
– 23.IV.2010
Charakteristika projektového
vyučovania
Projektové vyučovanie je
efektívny spôsob výučby, pri ktorom môžeme využívať niektoré progresívne
didaktické metódy ako problémové vyučovanie, kooperatívne
vyučovanie, diskusia. Projektové
vyučovanie je vyučovacia metóda, ktorou
žiaci riešia komplexné problémy. Je to kooperatívne (
skupinové ) vyučovanie, žiaci pracujú v skupinách.
Samotná realizácia
projektovej formy vyučovania na hodinách nie je pevne stanovená, a preto ani
neobmedzuje učiteľa v jeho tvorivosti a spôsoboch realizácie vyučovacej hodiny.
Zdrojom nadobúdania a rozvíjania vedomostí žiakov pri projektovej metóde
vyučovania je riešenie projektov, praktických pracovných úloh. Projekt môže byť
referát, prezentácia, kresba, výstava, plagát, model, predmet. V projektovom
vyučovaní je obsiahnutých viac predmetov. Každý projekt je ukončený
prezentáciou výsledkov, diskusiou a hodnotením. Pri projektovom vyučovaní
majú hlavnú úlohu žiaci, učiteľ je v pozadí a vystupuje ako pomocník,
organizátor.
Ciele projektového vyučovania
Primárnym cieľom projektového vyučovania je aktívne zapojiť žiakov do
poznávacieho procesu. Proces poznávania je charakteristický svojou
otvorenosťou. Učitelia vytvárajú problémové scenáre a otázky, ktoré vedú k
tomu, aby žiaci rozmýšľali o tom, čo sa učia. Scenáre projektov sú len rámcové
a dotvárajú sa v spolupráci so žiakmi počas riešenia. Realizácia projektu
závisí od žiakov, od ich tvorivosti, fantázie, kritického myslenia, vnútornej
motivácie, záujmov a potrieb. Pri tvorbe scenárov sú učitelia a žiaci
inšpirovaní svojim najbližším okolím a problémami, ktoré vychádzajú z bežného
života.
Projektové vyučovanie umožňuje:
-
prehlbovať a rozširovať poznanie
-
integrovať poznatky do uceleného systému
poznania
-
rozvíjať tvorivé myslenie
-
uvedomovať si význam a zmysel poznávania
-
samostatne a tvorivo pracovať
-
plánovať vlastnú prácu a dokončiť ju
-
niesť zodpovednosť za svoju prácu a
prekonávať prekážky
-
pracovať s informáciami (knihy,
encyklopédie, internet, a pod.)
-
prezentovať svoju vlastnú prácu ,
vystupovať, správne sa vyjadrovať, argumentovať
-
spolupracovať, komunikovať, tolerovať a
prijímať iné názory
-
hodnotiť svoju prácu a prácu svojich
kolegov
Výstupy
integrovaného projektového vyučovania :
-
Učebné materiály pre
týždeň integrovaného projektového vyučovania
pri príležitosti
-
„Dňa Zeme „
-
Pracovné listy
-
Didaktické prostriedky
a pomôcky
-
Výstupy žiakov / postery,
prezentácie, ukážky, kresby, písomné materiály ... /
Podporné aktivity:
Upratovanie a úprava
školského areálu
Exkurzia „ Fauna a flóra Nivy rieky Moravy „
Exkurzia „ Vznik
a vývoj Zeme „ – Geologický ústav Dioníza Štúra
v Bratislave
Odborné prednášky
Premietanie náučných filmov
Návštevy v školskej a miestnej knižnice
Námety
pre prvý stupeň základnej školy
Význam vody pre rastliny
a živočíchy.
Vodné rastliny
a živočíchy.
Ochrana vody a jej
šetrenie.
Obeh vody
v prírode.
Význam vody.
Vodné živočíchy.
Námety
pre druhý stupeň základnej školy
Fauna a flóra nivy
rieky Moravy.
Šetrenie vodou.
Spotreba pitnej vody na škole.
Zisťovanie čistoty vody pomocou vodných bezstavovcov.
Vodná elektráreň.
Čistička odpadových vôd.
Výroba papiera.
Zdroje znečistenia vôd v povodí rieky
Moravy.
Cieľové
skupiny :
-
žiaci základnej školy na Ulici Pavla Horova 16, Bratislava – Devínska Nová Ves
- pedagogický
zbor základnej školy na Ulici Pavla Horova 16,
Bratislava – Devínska Nová Ves
Podmienky
integrovaného projektového vyučovania :
Žiaci si môžu zvoliť resp. vybrať ľubovoľné námety na projektové vyučovanie.
Môžu pracovať na
probléme samostatne alebo v skupine.
Podmienky skupinovej
práce :
-
skupinu tvorí maximálne šesť
žiakov
-
každý žiak pracuje na vybranom
probléme
-
výsledky prezentuje žiak,
podľa dohody v skupine.