Devínska
Nová Ves je okrajovou mestskou
časťou Bratislavy. Jej okolie je jedinečné mimoriadne vzácnou prírodou – napr.
svetoznáma paleontologická lokalita Sandberg, národná
prírodná rezervácia Devínska Kobyla, chránený areál alúvium Moravy.
Obecná samospráva v spolupráci s Istra-centrom -
centrom pre voľný čas a so
základnými a materskými školami usporadúva každoročne pri príležitosti Dňa Zeme týždeň
aktivít na spoznávanie a ochranu tejto vzácnej prírody a pri
príležitosti Vyčistíme Devínsku týždeň aktivít zameraných na odpady. Učitelia
sa na vyučovaní snažia prispôsobiť jeho obsah učeniu o prírode.
V rámci projektu sme pripravili dva týždne blokové
integrované vyučovanie podľa upraveného rozvrhu, zamerané na prírodu
a ochranu prírody a krajiny v regióne Devínska Nová Ves.
Integrované projektové vyučovanie „Vyčistime
Devínsku Novú Ves „ 28. IX. 2009 - 02.
1X. 2009
Charakteristika projektového
vyučovania
Projektové vyučovanie je
efektívny spôsob výučby, pri ktorom môžeme využívať niektoré progresívne
didaktické metódy ako problémové vyučovanie, kooperatívne
vyučovanie, diskusia. Projektové
vyučovanie je vyučovacia metóda, ktorou
žiaci riešia komplexné problémy. Je to kooperatívne (
skupinové ) vyučovanie, žiaci pracujú v skupinách.
Samotná realizácia
projektovej formy vyučovania na hodinách nie je pevne stanovená, a preto ani
neobmedzuje učiteľa v jeho tvorivosti a spôsoboch realizácie vyučovacej hodiny.
Zdrojom nadobúdania a rozvíjania vedomostí žiakov pri projektovej metóde
vyučovania je riešenie projektov, praktických pracovných úloh. Projekt môže byť
referát, prezentácia, kresba, výstava, plagát, model, predmet. V projektovom
vyučovaní je obsiahnutých viac predmetov. Každý projekt je ukončený
prezentáciou výsledkov, diskusiou a hodnotením. Pri projektovom vyučovaní
majú hlavnú úlohu žiaci, učiteľ je v pozadí a vystupuje ako pomocník,
organizátor.
Ciele projektového vyučovania
Primárnym cieľom projektového vyučovania je aktívne zapojiť žiakov do
poznávacieho procesu. Proces poznávania je charakteristický svojou
otvorenosťou. Učitelia vytvárajú problémové scenáre a otázky, ktoré vedú k
tomu, aby žiaci rozmýšľali o tom, čo sa učia. Scenáre projektov sú len rámcové
a dotvárajú sa v spolupráci so žiakmi počas riešenia. Realizácia projektu
závisí od žiakov, od ich tvorivosti, fantázie, kritického myslenia, vnútornej
motivácie, záujmov a potrieb. Pri tvorbe scenárov sú učitelia a žiaci
inšpirovaní svojim najbližším okolím a problémami, ktoré vychádzajú z bežného
života.
Projektové vyučovanie umožňuje:
-
prehlbovať a rozširovať poznanie
-
integrovať poznatky do uceleného systému
poznania
-
rozvíjať tvorivé myslenie
-
uvedomovať si význam a zmysel poznávania
-
samostatne a tvorivo pracovať
-
plánovať vlastnú prácu a dokončiť ju
-
niesť zodpovednosť za svoju prácu a
prekonávať prekážky
-
pracovať s informáciami (knihy,
encyklopédie, internet, a pod.)
-
prezentovať svoju vlastnú prácu ,
vystupovať, správne sa vyjadrovať, argumentovať
-
spolupracovať, komunikovať, tolerovať a
prijímať iné názory
-
hodnotiť svoju prácu a prácu svojich
kolegov
Podporné aktivity:
Upratovanie a úprava
školského areálu
Exkurzia „ Fauna a flóra Devínskej Kobyly „
Exkurzia „História Devínskej Novej Vsi „
Odborné prednášky
Premietanie náučných filmov
Návštevy v školskej a miestnej
knižnice
Námety
pre prvý stupeň základnej školy
Triedenie odpadu.
Výsadba nového stromu.
Význam stromu pre ľudstvo a živočíchov.
Rastliny a živočíchy na Devínskej Kobyle.
Dreviny
v školskom areály.
Ošetrovanie drevín.
Skalka na školskom dvore - úprava, ošetrovanie,
výsadba nových rastlín.
Námety pre druhý
stupeň základnej školy
Informačný plagát o pozoruhodnostiach v okolí DNV.
Triedenie odpadov.
Turistické desatoro „ Ako sa správať v lese“ .
Prvá pomoc
v prírode.
Námety a návrhy do fiktívneho miestneho zastupiteľstva
( Ako zlepšiť životné prostredie v DNV ).
- Revitalizácia Sandbergu.
- Revitalizácia Dendroparku.
- Navrhnutie detského ihriska.
- Kontrola životného prostredia zo zahraničia
(čierne skládky v DNV ).
Výstupy
integrovaného projektového vyučovania :
-
Učebné materiály pre
týždeň integrovaného projektového vyučovania
pri príležitosti „Vyčistime Devínsku Novú Ves „
-
Pracovné listy
-
Didaktické prostriedky
a pomôcky
-
Výstupy žiakov / postery,
prezentácie, ukážky, kresby, písomné materiály ... /
Podmienky integrovaného projektového vyučovania :
Žiaci si môžu
zvoliť resp. vybrať ľubovoľné
námety na projektové vyučovanie.
Môžu pracovať samostatne alebo v skupine.
Podmienky skupinovej práce :
-
skupinu tvorí maximálne šesť žiakov
-
každý žiak pracuje na vybranom probléme
-
výsledky prezentuje žiak, podľa dohody
v skupine.
Cieľové skupiny :
-
žiaci Základnej školy na Ul.
Pavla Horova 16, Bratislava – Devínska Nová Ves
-
pedagogický zbor Základnej
školy na Ul. Pavla Horova 16, Bratislava – Devínska
Nová Ves
![]() |
|
![]() |
|